cara membuat umpan

1. TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut)
2. 3/4 Dedak Rohu
3. 1 Bungkus Dedak Power 005
4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain)
5. 1,2,3 dan 4 buat sekali
6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak
7. Digunakan selepas 5 minit
8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri
9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

2. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning
2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap)
3. Ichiban bau pisang- 1 botol
4. Dedak ayam halus, sedikit
5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

3. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk.
2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

4. UMPAN PATIN
Umpan Patin minyak busuk-
1. Dedak rohu-direndam-2 scop
2. Palet merah-diblender-1 scop
3. Dedak ayam kuning halus-1 scop
4. Dedak merah bomb-286-1 scop
5. Gaul dengan minyak busuk.
6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah
7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.
Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air)
2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam.
3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam.

Minayk Busuk*
1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung
2. Telur puyuh 4 biji
3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga
4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

5. Umpan Pacu
1. Friskes diblender
2. Tepung gandum + dedak + ibu roti

6. Umpan Lampam
1. Dedak Ichiban no.1 atau dedak bomb-286
2. Power Bait no.1 (Gambar kepala ikan gelap)
3. Dedak ayam halus

7. CATFISH – First I’d like to say I’ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days, and I must say they work very well. I also have a great recipe for anyone that’s interested. The recipe calls for some ground chicken liver, mixed with cornmeal, flour and crushed corn flakes of your choice. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. You can ground the liver yourself, or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. GOOD LUCK you ain’t going to need it!

8. CARP-
• Get a jar of peanut butter
• some flour
• water
• sugar
• and whatever else (Jello, cinnamon,lemon juice, chips)
Mix the peanut butter with the water and sugar. Then add flour until the ball gets a little tough. Make sure it is not too soft or it will not stay on.
QUICK TIP: when using doughball, buy a loaf of bread. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP CATS AND CARP ALL DAY!
9. TONGSAN.
Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih-muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang.
Mereka yang menggunakan umpan itu, biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan, cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan.
Bagaimanapun, umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan.
Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam, jika berhajat pergi memancing esok hari. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing.
Dua pemancing kolam, Syaifullizam Yusof, 31, yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah, 51, digelar pakar tongsan Lembah Klang, yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu.
Syaifullizam berkata, beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu.
Katanya, resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli, sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang.
“Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih, sirap pisang, sirap vanila dan sebungkus tepung jagung.
“Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. Setelah campuran air itu rata, tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati.
“Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras,” katanya.
Beliau berkata, ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing.
Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam, jika berhajat pergi memancing esok hari.
Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk ‘rasuah’ – umpan dasar dan umpan tabur.
Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya, vanila dan lemak binatang.
Beliau berkata, cara membancuh umpan itu sama.
10. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. saya guna 1 kilo dedak dinding 923, 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). air dimasukkan secukup rasa i.e. agak-agak bila kita kepal dengan tangan, masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. kalau kena cara bancuh, insyallah, ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. selain daripada patin, saya pernah naik ikan kap, rohu dan juga bawal dengan umpan ni. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. selamat mencuba

11. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. saya guna dedak 929, kernel sawit dan juga cendawan liar. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. blender sehingga halus. ambil dedak 929 dan campurkan dengan “ibu” tadi sehingga bau “ibu” dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). gunakan pam untuk dedak ini. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. selamat mencuba

12. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929, 1 pek tongkat ali CNI, 5 sudu besar gula Icing, 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. gaul sehingga rata. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. insyallah patin yang agak besar boleh naik

13. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik

14. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur, tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya, ambil sedikit) dan telur ayam. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. campurkan dedak 929, perut ayam blender, sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat

15. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi – boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. kisar sehingga lumat seperti dedak. simpandi dalam bekas tupperware. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. campurkan air yang sedikit. pakai swivel yang besar. selepas dibaling umpan ke dalam kolam, adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. baling di tempat yang sama… buat rumah la katakan. tunggu dan insyallah akan naik patin. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan, pun bo

16. dapatkan dedak 821, 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat, cuba cara bancuhan ini. masukkan 1/2 821, 1/4 923 dan 1/4 929. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama

17. pertama sekali, beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). potong guna gunting ke dalam bentuk dadu, 1/2″ x 1/2″. buat banyak2. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). masukkan ke dalam bekas kedap udara. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto, 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. gaulkan sehingga rata. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. awas… mauripan tadi akan mengeluarkan gas, jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. apabila hendak digunakan, campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. kepalkan sehingga agak padat. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail, hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. selamat mencuba

18. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl…
1-telur ayam 3 biji
2-kapas
3-dawai halus
4-tin milo
4-perut ayam
5-mata sabit saiz 4

ikatkan kapas kat mata sabit.agak2 je.jgn tebal sgt.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.buat 2 mata.buat
la 2-3 pasang.past campak dlm tin milo.masukkan perut ayam dlm tin n telur.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.tutup rapat2.bile dah tibe mase nak pakai,sangkut je mata yg dah diperam 2.jangan lupe bawak sarung tangan..

19. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung…hasil ok gak la…slalunye rohu n leeko..tapi penah gak patin tersesat dua kali

20. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM
USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK
SECUBIT AJINOMOTO
SECUBIT MAURIPAN
TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU
TEPUNG UBI

CARA NAK BUAT DIA
BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT – BANYAK2 – TAK PERLU REBUS
MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI
PERAM SELAMA 3 JAM
UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH…….
GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0.

21. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan..
bahan-bahannyer tuan-tuan
sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak)
kacang hijau segenggam
jagung setongkol

cara-caranya.
mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.
pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer.jgn guna blender pulak.
pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok..
last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi….
yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat..
kalau nak pancing patin buat keras sikit..
umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin,pacu,rohu(buat lembik sikit)
ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan..nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape..

22. JIKA INI DAPAT MEMBANTU….GOOD LUCK…..

1. Bread
Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread.
Original bread – Edible bread you buy in the market.
Smell-Enhanced bread – These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. Brands like this includes Super Jake, Omega and etc. They have 4 flavours : banana, vanilla, strawberry and pandan. You can see by their color.

2. Fruits Bait
These are all self-mixed bait. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. They include : Raisins, Bananas, Mangoes, Grapes, Apricot, Pineapples, Durian, Corn/Maize, Jackfruit and Papaya. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell.

3. Milk Bait
These are all self-mixed bait. They include : Coconut, Chocolate, Creamy Cakes, Eggs, Milk Powder, Jam, Butter, Cocoa, Coffee, Cheese, Condensed Milk. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell.

4. Powdered Bait
These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. Brands like this includes Super Jake, Omega and etc. Basically, they do smell like cheese but in a very powdery form. They are all brownish in color and comes in packet form – Omega 1,2 and 3. Careful mixing is required for this mixers. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana, Vanilla, Starwberry or Pandan flavours. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it’s powder when it actually lands into the water.

5. Flour Bait
These are also self-mixing bait. They include – Noodles flour, Tapioca flour, Yam flour and Rice flour. You have to mixed them until they become a dough. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with.

Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results

Baits tested by Me
1. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread
This bait is good during the weekdays but not during competition days.

2. Omega Powder No.1,2 and 3 with Omega Bread
This mixing is good for game competition and leisure fishing. But like I said, Careful mixing is required.

3. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil
Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. This bait proves to be successful during non-competiton days.

4. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour
For me, this mixing is no good even during non-competition days. Not even a fish caught during 2 hours of fishing..

5. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No.3
This is the average bait that an angler will use. Instant mixing can be done during competition days. Don’t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No.3 already has the cheezy smell.

Note : This is only my personal experience with the bait i tried. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. For best results, please consult the Fishing Guide for advice

23. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. mungkin ada jual ditempat bro.
cara2nya:
cara 1.
buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail.
cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi.

cara 2.
cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. keadah begini juga sesuai untuk tongsan, rohu dan leekoh.

“cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit, biarkan dalam keadaan asal”

AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi..
Next time, aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama.
Good luck

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: