resepi umpan 2

1. bahan-bahan:
dedak halus 1 kg
belacan 1 keping
air secukup rasa
cara membuat:
1: bakar belancan tadi sampai keluar bau
2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak
3 : gaulkan sampai cukup rasa..
tuk ikan pecu, patin, talapia, baung, rohu, ara,
2. bahan-bahan :
1. dedak ayam (halus)
2. hati ayam
3. frieskies perisa tuna
cara-membuat :
1. dedak tu di bahagi dua bahagian.
2. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik)
3. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu…sama jugak jangan terlalu lembik.
cara-cara nak guna :
1. ni untuk perambut dua mata.
2. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies.
stakat nih umpan ni saya guna memang berkesan la terutama ntok ikan patin, keli, rohu, jelawat, talapia, leekoh dan kadang-kadang tongsan pun minat gak…
tapi slalu nye kalau mancing di kolam bayar selera ikan tu agak berbeza-beza bg stiap kolam…kena jugak tgk umpan yang dorg guna..tp yang paling penting…rajin bertanya tentang umpan yang digunakan…
hati ayam tu slalu nye aku gaul skali jer ngan dedak tu….ramas jer jer skali ngan dedak tu….da jugak yang gune terus hati tu…mcm2 stail umpan kalu tgk kat kolam mancing nih…..hahahah
3. Ni utk Rohu kat tasik…@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn…
Dedak Padi 1kg
Dedak Omega no2
Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup
Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt)
Ni utk Patin kolam..
Roti pandan + pewangi power
@ Ichiban + pewangi power
@Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula)
@ perut ayam (wek busuk giler)
4. Umpan untuk ikan Rohu
Dedak 929 (Blender halus) 1kg
Jintan Manis 1 sudu camca
Nestum 250g
Penyediaan : Belender bahan kesemua sekali.
5. rohu lampan talapia jelawat…
sy pakai dedak jagung + tepung gandum + air jek
kacau sampai sebati then bom or anggur kan la…
sy guna kat lombong smp skrang menjadi…
paling besar rohu 4-5kg naik…
6. pisang emas yang terlebih masak buat cengkodok-cengkodok pisang – patin rohu pacu dll

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: